A Svetits Katolikus Óvoda, Általános Iskola Gimnázium és Kollégium ének-oktatása az általános zenei ismeretek megszerzését tűzi ki célul.
Iskolánknak jelentős hagyományai vannak a zenei képzés, a szép éneklés, a kóruskultúra, a rendszeres és értő zenehallgatás területén.
Az éneknek fontos szerep jut a liturgikus alkalmakon, iskolai ünnepségeken, és az iskolán belül évenként megrendezendő zenés áhítatokon, népdalversenyeken.
Már a 3. évfolyamon bekapcsolódnak a gyerekek a zsoltározásba, egyszerűbb gregorián tételek megszólaltatásával, majd a további évfolyamokon többszólamú művek megtanításával és előadásával vezetjük el a gyerekeket a koncertszerű éneklésig.
Rendszeres látogatói vagyunk a városi hangversenyeknek, opera előadásoknak, biztosítva ezzel tanulóinknak az élő zene nyújtotta élményt. Kórusaink rendszeresen részt vesznek az ,,Éneklő Ifjúság” minősítő hangversenyeken és egyéb kórusversenyeken, fesztiválokon, hogy ezek az alkalmak is segítsék elő szellemi feltöltődésüket, és erősítsék bennük a közösségi szellemet.
Énektanításunk legfőbb célja a zene megszerettetése a gyermekkel, zenei esztétikai érzékük fejlesztése, s hogy legyen a zene számára örömforrás, lelki táplálék.
„Énekes – Iskola”
Iskolánkban igény és lehetőség van az emelt színtű énekoktatásra. Ez a képzés az általános iskola 1-6. énekes osztályaiban valósul meg.
Az általános iskola „énekes-iskolás” osztályaiban heti három énekóra áll rendelkezésünkre. Ezen osztályok tanulói hetente két órában énekkari foglalkozáson vesznek részt.
Az emelt szintű énekoktatásunk helyi tantervének alapját is a kerettantervi anyag képezi, azt kibővítettük. Az emelt óraszám lehetőséget biztosít a kiemelkedő adottságú gyermekek fejlesztésére is.
Tankönyv: Szabó Helga: Ének –zene c. szakosított tantervű könyve, Nemzeti Tankönyvkiadó , Bp . 1994. /1-6. osztályig /
Célok és feladatok
Az ének-zene, mint eszköz, fontos szerepet játszik a gyerekek érzelmi, értelmi és lelki nevelésében. A zene örömet ad, aktivizál, kreativitásra serkent és megnyugtat. Ehhez járulnak hozzá a sokszínű és igényes zenei tevékenységek: éneklés, játékos mozgás, furulyázás, zenehallgatás, néphagyomány, a népszokások, népénekek és zenei anyanyelvünk, a népdalok megismerése, elsajátítása.
Az éneklési készség fejlesztését népi játékokkal, népdalokkal, népénekekkel, majd kánonok, bicíniumok, valamint klasszikus művek énekes szemelvényeinek közös éneklésével biztosítjuk.
A zene jelrendszerének megtanításán és alkalmazásán keresztül segítjük a tanulók zeneértővé válását.
Az igényes zene hallgatásának szokásával formáljuk zenei ízlésüket, mely elősegíti a tanórán kívüli zenei alkalmakba (énekkar, hangverseny) való bekapcsolódást.
Az emelt óraszámú énekes osztályainkban az énekoktatás legfontosabb célja a zene megszerettetése, a zenei anyanyelv megismerése, s hogy a zene az életmód szerves részévé váljék. A közös zenei tevékenység, a csoportos muzsikálás élménye és öröme arra ösztönzi a tanulót, hogy a közösség tevékeny és felelős tagja legyen.
Az igényes és céltudatos zenei élmények alakítják az éneklés és az aktív zenélés igényét. Az ismeretszerzés elsődleges forrása az éneklés. Az emelt szintű ének- oktatásban hangsúlyozottabban kap helyet a kottaolvasás és – írás, a belső hallás fejlesztése és a zenei improvizáció. Mindazon technikák elsajátítása, melyek lehetővé teszik a gyermek számára az önálló zenei tevékenységet.